Sunday, August 29, 2010

story puasa

sedar tak sedar dah 19 hari  kita berpuasa. tak lama lg dah nk raya la.. time2 puasa ni ape yg korang selalu igt sgt2? kalau aku teringat sgt kat mak, sure ramai yg macam tu sbb time puasa ni la kite nk bermanja itu ini dgn mak. nk makan tu la ini la.. mak pulak akan turutkan je ape yg kita nak, bukannye ape nk motivate ank agar berpuasa...

aku mula di ajar berpuasa oleh mak abah aku sejak umur 6 tahun kalau tak silap aku, masa tu biasa la puasa yang yok masuk dapur bukak periuk hehe... betul2 penuh puasa rasanya dah darjah 4 (10 tahun). seingat aku ms darjah satu aku puasa hampir setengah bulan. masuk kul 5/6 mula la lembik. ms tu tok aku berpuasa ngn kitorang. aku pun buat la muka kesian konon tak larat sgt dah nk puasa. tambah pulak dgn dorongan tok aku time tu "ala budak2 nk paksa buat apa.. kalau tak larat buka ja la.." aku punya syok sbb ade org support. tp kata2 tok aku diiringi dgn jelingan tajam mak.. hehe aku tau mak tak puas hati. last2 abah pujuk bawak aku pegi pasar ramadhan.. berjaya la jugak aku puasa penuh hari tu... itu la budak2 bukannya tak larat sgt, saje nk rasuah hehe~

masa darjah 3 pulak aku buat jahat lg.. seingat aku time tu cuaca panas sgt. so asyik nk mandi je la, sbnrnya sambil menyelam minum air, dan mmg aku minum air pun. air paip! haha... lega betul rasanya dapat air~ bila aku dah besar aku cerita balik kat mak, mak kata dia pun tau budak2 punya helah.... tp dia tak marah pun.. sayang mak....

macam2 cerita puasa nih.. abg2 aku punya cerita pun byk aku dgr.. tp cerita diorang biar la diorang yg cerita. dah 5 tahun aku tak dpt lg berpuasa dan beraya dgn mak.. apa pun kenangan bersama arwah sentiasa kekal terpahat dalam ingatan. semoga arwah mak sentiasa tenang di sana..Ya Allah tempatkanlah arwah ibuku di kalangan org2 yg beriman.. al fatihah

No comments:

Post a Comment