Monday, August 30, 2010

story mood

aku nk story sikit pasal mood.. happy, excited, sedih, bengang, kecewa, marah, nak nangis.. ape sbnrnya yg mempengaruhi mood kita? hormon? environment? erm aku paling tak suka perubahan mood ni, sebab aku susah nk recover. tmbh lg biasanya perubahan tu terjadi biasanya time aku tgh happy. betul kata org tua2 kalau tgh seronok jgn suka2 sgt nanti duka yg dtg..

erm.. bg aku hormon n environment yg paling utama memainkan peranan dlm menentukan mood seseorang. cth: kalau org pompuan dtg bulan  mood sure swing, itu faktor hormon.. kalau kita tgh elok tiba2 ade pulak org tak pasal2 nk marah2. salah sikit pun nk marah, gurau manja pun dianggap serius automatically mood kita will be affected too, yg ni pulak environment factor.

so camana agknya nk kawal mood supaya tak swing sana sini?? hurm.. aku da dpt satu cara = tulis dlm blog macam yg aku tgh buat ni.. ni sbnrnya tgh bengang ni hehe~ tp ok la at least bole gak kurangkan kebengangan tu kan. cara lain termasuk sentiasa berfikiran positif, jgn ikut perasaan.. bila rs nk marah cepat2 istighfar, kalau ada kesempatan ambik wudhu' dan solat. lebih indah kalau dapat meluangkan masa membaca ayat2 suci al quran. insyaallah segala ketidakstabilan mood akan reda. tp kalau pompuan tgh period jgn la p solat pulak. just set mind yg swing mood hanyalah mainan hormon..

pesanan terakhir: jgn marah nanti cepat tua.. sentiasa lah senyum dan ketawa untuk mengekalkan keremajaan kita :))

1 comment: